Sztuka sekwencjonowania lekcji jogi?

Sztuka sekwencjonowania lekcji jogi?

with Brak komentarzy

Co to jest sekwencjonowanie?

Dla nauczyciela jogi sekwencjonowanie to planowanie lekcji w taki sposób, żeby bezpiecznie przeprowadzić lekcję, zrealizować temat i osiągnąć zamierzony cel z uczniami. Prawidłowa sekwencja praktyki jogi jest przemyślana od początku do końca. Nie mam miejsca na przypadkowe asany. Każda pozycja przygotowuje ciało do kolejnej asany. Tworząc sekwencję należy myśleć o anatomii ciała. Co potrzebujemy przygotować, żeby wykonać kolejną asanę. Dobierając pozycje zawsze kierujemy się zasadą: Od najprostszych do najtrudniejszych.
Celem sekwencji jest:
  • bezpieczeństwo,
  • pokazanie drogi, jaką trzeba przejść, żeby wykonać trudniejszą asanę.
  • znając anatomię pozycji jest łatwiej znaleźć przyczynę z jakiego powodu uczeń nie jest w stanie wykonać danej pozycji.
Jak zbudować sekwencję jogi
Przygotowując się do zajęć zawsze zadaj sobie pytanie: Nad czym chcę z grupą popracować? Czyli wybierz temat lekcji a następnie stwórz sekwencję.

Jakie mogą być tematy sekwencji?

To jakie korzyści przynosi prawidłowy dobór asan i ułożenie ich w odpowiedniej kolejności, może mieć wpływ na praktykującego pod względem fizycznym, psychicznym lub energetycznym.
Dlatego tematy sekwencji możemy podzielić na:
  1. Grupy asan  – Jest to podstawowy i najbardziej ogólny podział tematów lekcji. Mogą to być skłony, wygięcia, otwieranie bioder, pozycje odwrócone, skręty.
  2. Peak Pose – Pozycje zaliczające się do tej kategorii często nazywane są królowymi asan. Charakteryzują się tym, że jednocześnie możemy je zakwalifikować do różnych grup asan. Jest to finałowa pozycja głównej części zajęć. Wokół tej pozycji budujemy odpowiednią sekwencję lekcji, uwzględniając anatomię ciała w asanach. Do takich pozycji zaliczamy m.in. Urdhva Danurasana, Salamba Sirsasana, Hanumanasana, Parivrtta Surya Yantrasana, Dwi Pada Sirsasana, Eka Pada Galavasana. Tworząc sekwencję wokół królowej asan zawsze zaczynamy od pytania: Co potrzebuję przygotować, żeby wyszła ta pozycja?
  3. Z różnym targetem – Do tego rodzaju tematów zaliczamy sekwencje, w których chcemy skoncentrować uwagę na konkretnym zagadnieniu. Zwykle bardzo szczegółowym anatomicznym. Dla mnie są to tematy dotyczące podziału mięśni pod względem ich funkcjonalności. Czyli mięśnie toniczne i fazowe jak również zagadnienia dotyczące przebiegu powięzi.   Np. mięsień czworoboczny lędźwi, gruszkowaty, psoas, zębaty przedni, pośladkowy wielki, poprzeczny brzucha, taśma tylna powięziowa itd.
  4. Tematyczne – Sekwencje możemy tworzyć z intencją jaki ma przynieść efekt dla naszych uczniów. Sekwencje tematyczne wymagają od nauczyciela wiedzy dotyczącej jak dana asana ma wpływ na człowieka pod względem układu hormonalnego, pokarmowego, oddechowego czy nerwowego. W tej kategorii mogą być sekwencje na lepszy sen, detoks, joga dla biegaczy, równoważąca układ nerwowy czy też hormonalny. Do tej  grupy zaliczamy również sekwencje tworzone pod względem energetycznym czyli dla czakr i meridian.
Sekwencjonowanie dla Ciebie instruktora jogi to nieskończone możliwości tworzenia coraz lepszych lekcji. To poszukiwanie nowych sposobów pracy z ciałem. Dla Twoich uczniów to pewność, że lekcja będzie przeprowadzona w bezpieczny sposób, rozwiązująca jego zdrowotne  problemy i  ciekawa.
Jeśli interesuje Cię to zagadnienie sprawdź mój podręcznik do sekwencjonowania https://olgakuriata.pl/produkt/podrecznik-vinyasa-joga/
Udanego sekwencjonowania!